Ventspils poliklīnikas speciālisti uzskata, ka situācija uzlabotos, ja pacienti kļūtu atbildīgāki.
Poliklīnikas ārsti uz pieteiktajām vizītēm nesagaida daudzus pacientus, liekot tādējādi gaidīt tiem, kuriem speciālista apmeklējums ir ļoti svarīgs. «Ventspils poliklīnikā, tāpat kā jebkurā citā medicīnas iestādē, saskaras ar problēmu, ka pacienti neierodas uz pieteikto vizīti pie speciālista, kas būtiski pagarina rindas uz izmeklējumiem un konsultācijām. Diemžēl tādas situācijas rodas gandrīz katru dienu – vidēji izkrīt seši septiņi pieraksti,» stāsta poliklīnikas klientu un pacientu reģistratore Irina Stankevica. Viņa norāda, ka pacientiem tiek atgādināts par ieplānoto vizīti pie ārsta – gan zvanot gan sūtot īsziņas, pacients apstiprina savu ierašanos, tomēr nereti rodas situācijas, ka pacients tik un tā neatnāk. Ir novērots, ka visbiežāk šī problēma pieaug, kad ārā iestājas silts laiks, vīrusu laikā. Ja pacients neierodas vizītē pie ārsta, dažreiz ārsts turpina gaidīt, jo pacients var kavēties, vai arī pieņem nākamo pacientu. Nereti pacients atsaka savu vizīti pie ārsta desmit piecpadsmit minūtes pirms pieņemšanas, pat ja iepriekšējā dienā apstiprināta vizīte. «Ja rodas tāda situācija, mēs, protams, cenšamies sazināties ar pacientiem, kuri varētu uzreiz ierasties, lai valsts apmaksātā vieta nepazustu, bet ne vienmēr tas ir iespējams, jo lielākoties visi cilvēki tomēr plāno savu laiku,» bilst reģistratūras darbiniece.
Ja salīdzina ar agrākiem gadiem, ir jāatzīst, ka cilvēki tomēr ir kļuvuši apzinīgāki – daudzi atzvana laicīgi, pabrīdina, ka nevarēs ierasties norādītajā laikā, norāda poliklīnikas darbiniece. «Rindu samazinājumā būtiski ikvienam izturēties atbildīgi – ja pieraksts, konsultācija pie ārsta konkrētajā laikā nav vairs vajadzīga vai nav pieejama, vizīte ir laikus jāatsaka,» aicina Stankevica, minot, ka vienīgā izeja, kā mazināt cilvēku bezatbildību, ir informēt sabiedrību un mudināt par to vairāk aizdomāties, kļūt apzinīgākiem. Piemēram, dienā, kad Ventas Balss tikās ar Ventspils poliklīnikas pārstāvjiem, uz vizīti pie alergologa no rīta neieradās trīs pacienti, lai gan iepriekšējā dienā viņi apstiprināja, ka ieradīsies.
Poliklīnikas vadītāja Dace Sormule norāda, ka praksē tiek novērota vēl kāda cilvēku rīcība – pacienti vienlaikus pierakstās vairākās ārstniecības iestādēs un pieteikto vizīti neizmanto. Tiekot ātrāk pie sava pieraksta, pārējās vizītes nereti netiek atceltas. «Garajās rindās pie ārstiem vainojama arī cilvēku bezatbildība. Ja pacients vienlaikus pierakstās vairākās iestādēs uz vienu un to pašu izmeklējumu, piemēram, uz magnētisko rezonansi, lai salīdzinātu ārstu atzinumus, tas nevajadzīgi pagarina gaidīšanas rindas. Risinājums būtu e-veselība, kur šis izmeklējums, ko pacients ir veicis, būtu redzams, un viņam nebūtu iespēju vienu un to pašu izmeklējumu veikt atkārtoti vairākās ārstniecības iestādēs,» uzskata poliklīnikas vadītāja Sormule. Pacientiem arī nevajadzētu nodarboties ar pašārstēšanos, norāda speciāliste. Bieži vien pacienti pierakstās uz ārstu konsultācijām un izmeklējumiem bez ārstu norīkojumiem, un, nokļūstot pie ārsta, nereti izrādās, ka konkrētā pārbaude nemaz nav bijusi nepieciešama, bet rinda tiek aizņemta. Visgarākās rindas šobrīd ir izveidojušās pie dermatologa, neirologa, tāpat ļoti pieprasīta ir ultrasonogrāfija. Lai tiktu pie vajadzīgā speciālista, gaidīšanas laiks ir aptuveni trīs mēneši.